Glasens färg och ton

Colours

De flesta bågar från Velodrom finns med tre alternativa glasfärger: grå, gula och bruna. Varför är det så? Och vad innebär CE-märkningen som till exempel kan ange ”cat. 2”?

Glas är olika mörka

Alla solglasögon som säljs av seriösa handlare skyddar mot uv-ljus, och det är bra (var dock försiktig med solbrillor du köper billigt på semesterorten). Men om glasen är mörka blir det egentligen bara ett nollsummespel med ögonens pupiller, som bländar upp bakom det mörka glaset (pupillen öppnar). Det senare medför flera nackdelar. Du får sämre skärpedjup, och OM det är så att ljus läcker in från sidorna på glasögonen kan ögonen lättare skadas när de släpper in ofiltrerat uv-ljus.

På insidan av Velodromglasögonens skalmar står en CE-märkning som anger hur mörkt glaset är. Cat. 1 eler Cat. 2. Ju högre siffra desto mörkare glas. Vanliga solglasögon som säljs har ofta Cat.3 eller t.o.m. mörkare. Men jag har kommit fram till att mc-glasögon inte ska vara mörkare än Cat. 2 för att man ska ha säker sikt också om man kör in i en dåligt upplyst tunnel. Onödigt mörka glas gör det också svårare att se gps och andra instrument. Det är också det värdet som Velodroms grå och bruna glas håller. De gula är Cat. 1 vilket innebär att de är i det närmaste genomskinliga för vanligt synligt ljus. Ljusare glas innebär också mindre pupill, vilket är en del av kroppens naturliga försvar mot skadligt ljus.

Färgen då?

Som nämndes ovan så gör inte grå glas så mycket mer än mörkar ned framför ögat. Gula eller bruna glas däremot hjälper ögat att se bättre, genom att helt enkelt flytta ljuset mot det område där ögat både fungerar och trivs bäst. Det är ingen tillfällighet att skyttar använder gula glas, och att man ger ljuskänsliga patienter på en ögonklinik (efter t.ex en starroperation) bruna glas. Gula glas skärper kontrasterna. Bruna glas tvättar också bort irriterande blått ljus, sånt ljus som gör att du kisar med ögonen en dag med starkt ljus från himlen. Man kan säga att bägge glasen ger ögonen en lugnare arbetsmiljö. Du ser bättre och håller ögonen alerta längre tid i påfrestande ljusförhållanden. Du blir på det viset en säkrare förare eller idrottsutövare, och det här är en del av Velodroms koncept: glasögonen är den del av din personliga säkerhetsutrustning när du kör motorcykel eller andra snabba fordon.

Tumregel: Gula glas med Cat. 1-glas passar bäst i dåliga ljusförhålanden — mörker, regn, dimma. Bruna och grå Cat. 2-glas passar i alla normala ljusförhållanden, även en bit in på kvällen men inte i mörker. Glasögon med Cat. 3-glas är direkt olämpliga på motorcykeln, och med för inga fördelar, bara nackdelar, i alla andra sammanhang om du inte har för vana att titta in i atmosfäriska kärnvapenprov eller liknande.

Dåliga glasögon sämre än inga glasögon alls

Att gula glas är bra är vetenskapligt klarlagt. Här berättar ögonforskaren Ulf Wihlmark vid universitetssjukhuset i Linköping om hur ögat fungerar med olika färg på glasögonen. Ulf Wihlmarks har forskat om gula fläcken i ögats näthinna och skrivit en doktorsavhandling i ämnet.

– De flesta väljer solglasögon efter vilken trend som gäller för säsongen, inleder Ulf Wihlmark i intervjun, och fortsätter:

– De gör fel. Istället för att välja en modefärg borde vi titta på vilken strålning som glaset filtrerar bort. Solens blå och ultrafioletta strålar är farligast. När de träffar näthinnan skadas eller dör syncellerna. Den synnedsättning som drabbar många äldre beror på skador på gula fläcken, där ögats skarpa seende sitter, När gula fläcken är skadad får man svårt att läsa och fästa blicken. Med rätt solglasögon kan man hjälpa till att förebygga skadan.

– I princip filtreras blått och uv-ljus bort bäst med gula glas. Blått glas släpper igenom det farliga ljuset och blir därmed helt verkningslöst. Blå glas kan vara sämre än inga glas alls, liksom andra glas som är mörka men ändå släpper igenom det skadliga ljuset. Det beror på att pupillen vidgas av det mörka glaset, och släpper in ännu mer av det ljus som tränger igenom glaset in i ögat. Grå och bruna glas fungerar också bättre mot det blå ljuset.

UV-ljus bidrar till att bryta ned gula fläcken

Ungefär en tredjedel av alla människor över 70 år drabbas av synnedsättning som en följd av skador på gula fläcken. Sjukdomen kallas ”makula-degeneration”. Den kan vara ärftlig, men starkt solljus och rökning kan också påverka gula fläcken negativt.

Rent medicinskt sker följande: Uv-strålar träffar näthinnan och omvandlar syret i näthinnan till fria radikaler. Det gör att cellernas fetter härsknar och en slaggprodukt bildas som kroppen inte kan bryta ned. Följden blir nedsatt synskärpa.

Det finns ingen känd metod att bota makula-degeneration. Med bra solglasögon kan man emellertid förebygga sjukdomen.

Glasögonen från Velodrom skyddar dina ögon mot den här sjukdomen. Dels för att glasen är av bra kvalitet (polykarbonat som är naturligt uv-filtrerande) och dels för att bågarnas form skyddar mot ljusinsläpp från sidorna.

Nedan visas en test av uv-skyddet i ett par Velodrom jämfört med ett par Ray-Ban. Som synes är glasögonen helt jämförbara. Velodroms kurva är rent av jämnare än Ray-Ban.

uv-test